Knowledge bαse

Πέμπτη 24 Σεπτέμβριος 2015

NDR (Email non delivery reoprts). Τι είναι, τι λέει, τι κάνω με αυτό;

Για να διαβάζεις αυτές τις γραμμές, μάλλον έχεις λάβει στο email σου κάτι σαν αυτό:

Μια αναφορά μη παράδοσης (NDR)

Μια αναφορά μη παράδοσης (NDR)

Καταρχάς, μην τρομάζεις! Δεν πρόκειται για κάτι κακόβουλο. Πρόκειται απλώς για ένα NDR (Non Delivery Report – Αναφορά Μη Παράδοσης).

Με άλλα λόγια, προσπάθησες να στείλεις κάποιο email. Αυτό, για να παραδοθεί στον παραλήπτη, φεύγοντας από τον υπολογιστή (το tablet / το κινητό) σου, περνά από κάποιους mail servers. Συνήθως από δύο: έναν που εξυπηρετεί το δικό σου domain, και έναν που εξυπηρετεί το domain του παραλήπτη. Κάποιος από αυτούς τους servers λοιπόν, αντιμετώπισε κάποιο πρόβλημα που σχετίζεται με το email σου, και δεν το έστειλε εκεί που έπρεπε. Και ως υπεύθυνος server που είναι, φροντίζει να σε ενημερώσει γι’ αυτό, ώστε να ξέρεις κι εσύ τι πήγε στραβά.

Εδώ είναι σκόπιμο να γίνει ένας διαχωρισμός: δεν πρόκειται για πρόβλημα στην αποστολή αλληλογραφίας. Δηλαδή, δεν έχεις πρόβλημα με τη σύνδεσή σου στο internet, ή κάτι αντίστοιχο. Για να έχεις λάβει ένα NDR, αυτό σημαίνει ότι το email έφυγε από τον υπολογιστή σου. Απλώς, κάτι προέκυψε μετά.

Και τι λέει αυτό το NDR;

Ένα NDR περιέχει πάντα χρήσιμες πληροφορίες. Σε κάποιες περιπτώσεις, το θέμα σχετίζεται με κάτι απλό που μπορείς να χειριστείς εσύ. Στις υπόλοιπες, θα βοηθήσει τους διαχειριστές του email server σου να εντοπίσουν και να σου εξηγήσουν το θέμα.

Ας πάρουμε ως παράδειγμα το παραπάνω NDR. Αν παρατηρήσεις, θα δεις ότι περιέχεις τις εξής πληροφορίες:

NDR - Ανύπαρκτο email παραλήπτη

Το μήνυμα λοιπόν αναφέρει:

  • στο θέμα του (1) ότι αφορά στην αδυναμία παράδοσης ενός email (Mail delivery failed), καθώς και την ενέργεια που έγινε, δηλαδή ότι η αλληλογραφία επεστράφη στον αποστολέα (returning message to sender), δηλαδή σ’ εσένα!
  • στο body του (2), τη διεύθυνση του παραλήπτη του email του οποίου η αποστολή απέτυχε (inexistent_mailbox at gmail.com)
  • επίσης στο body του (3), κάποια αιτιολογία από τον server που διαπίστωσε το πρόβλημα και απέρριψε την αλληλογραφία. Σε αυτή την περίπτωση, το μήνυμα ενημερώνει ότι η διεύθυνση του παραλήπτη δεν υπάρχει (το inexistent_mailbox at gmail.com).

Τι άλλα είδη NDR υπάρχουν;

Η λανθασμένη διεύθυνση παραλήπτη δεν είναι ο μόνος λόγος για να αποτύχει μια αποστολή email. Παρακάτω θα δεις δύο επιπλέον (περισσότερο ή λιγότερο) συνηθισμένες αιτίες.

Αποτυχία λόγω black listing του mail server

Αποτυχία λόγω black listing του mail server.

Αποτυχία λόγω black listing του mail server.

Στο παραπάνω δείγμα, το οποίο προήλθε μετά από αποστολή email σε έναν υποθυετικό υπαρκτό παραλήπτη (valid_recipient at example dot com), θα παρατηρήσεις το μήνυμα: “Client host [98.76.54.32] blocked using Spamhaus”.

Το μήνυμα αυτό σε ενημερώνει ότι κάποιος από τους mail servers από τους οποίους δρομολογήθηκε το email σου (συγκεκριμένα, αυτός με την υποθετική διεύθυνση IP 98.76.54.32), είναι καταχωρημένος σε μια από τις (πολλές) online λίστες ως αποστολέας SPAM. Οι λίστες αυτές είναι γνωστές ως black lists.

Η δουλειά τους είναι, όταν κάποιος mail server αποστέλλει μαζικά χιλιάδες SPAM μηνύματα, να καταχωρούν την IP διεύθυνσή του, ώστε οι υπόλοιποι mail servers που θα λάβουν μηνύματα από αυτόν, με σκοπό να τα προωθήσουν σε τελικούς παραλήπτες, να γνωρίζουν ότι πιθανότατα πρόκειται για SPAM και (εάν είναι έτσι ρυθμισμένοι) να τα απορρίψουν.

Στην προκειμένη περίπτωση, ο mail server του παραλήπτη είναι ρυθμισμένος να συμβουλεύεται τη λίστα Spamhaus, μεταξύ άλλων.

Αποτυχία λόγω ποσοστού άλλων αποτυχημένων αποστολών (max defers / failures per hour)

Αποτυχία λόγω πολλών προηγούμενων αποτυχιών

Αποτυχία λόγω πολλών προηγούμενων αποτυχιών

Το παραπάνω NDR αναφέρει “Domain yourdomain dot gr has exceeded the max defers and failures per hour (5/5 (100%)) allowed. Message discarded.”.

Το μήνυμα αυτό σε ενημερώνει ότι το δικό σου domain (yourdomain dot gr), από το οποίο έστειλες ένα email στον νόμιμο παραλήπτη valid_recipient at example dot com, έχει ξεπεράσει το μέγιστο ποσοστό αποτυχημένων αποστολών ανά ώρα. Κατά συνέπεια, το email σου απορρίφθηκε. Ακούγεται πολύπλοκο; Διάβασε παρακάτω και θα δεις ότι ίσως δεν είναι και τόσο.

Για την προστασία του domain σου αλλά και του mail server από ενδεχόμενο black listing σε περίπτωση αποστολής SPAM (δες το προηγουμενο παράδειγμα), συνήθως στους mail servers λειτουργούν κάποια φίλτρα.

Ένα από αυτά παρακολουθεί το ποσοστό των emails που αποστέλλονται από το domain σου (από όλους τους χρήστες, συνολικά) και αποτυγχάνουν, επί των συνολικών αποστολών (επιτυχημένων και μη), ανά ώρα. Αν αυτό το ποσοστό ξεπεράσει κάποιο όριο (συνήθως της τάξης του 70-80%), για την υπόλοιπη ώρα δεν επιτρέπονται οι αποστολές.

Υπόθεσε για μια στιγμή ότι κάποιος από τους υπολογιστές σου έχει μολυνθεί με κακόβουλο λογισμικό, το οποίο αποστέλλει SPAM. Αυτά τα SPAM emails θα στέλνονταν σε χιλιάδες τυχαίες διευθύνσεις. Συνεπώς, πολύ σύντομα, το ποσοστό των αποτυχημένων emails (SPAM) έναντι των συνολικών (SPAM συν τα νόμιμα δικά σου απεσταλμένα) θα ξεπερνούσε αυτό το όριο.

Η απαγόρευση των περαιτέρω αποστολών, γίνεται για δύο λόγους:

  • Κάνει εμφανές το πρόβλημα σε εσένα, καθώς θα εντοπίσεις αμέσως ότι κάτι δεν πάει καλά, και θα ενημερώσεις τους διαχειριστές του email σου.
  • Δίνει χρόνο στους διαχειριστές να αντιδράσουν και να διορθώσουν το πρόβλημα, πριν αυτό λάβει έκταση και οδηγήσει σε black listing του mail server ή/και του domain σου (δες το προηγούμενο παράδειγμα).

Βέβαια, αυτά τα φίλτρα δεν έχουν πάντα δίκιο. Στο παράδειγμα αυτό, το NDR αναφέρει ότι την προηγούμενη ώρα απέτυχαν 5 από τα συνολικά 5 απεσταλμένα emails. Δηλαδή, ναι μεν το ποσοστό είναι 100% (και άρα πυροδοτεί αυτό το προστατευτικό μέτρο), όμως δεν πρόκειται για κάποια αποστολή SPAM. Έτυχε δηλαδή, την προηγούμενη ώρα να σταλούν από το domain σου 5 μηνύματα που για κάποιο λόγο απέτυχαν (π.χ. λόγω λανθασμένου παραλήπτη – 1ο παράδειγμα), ενώ παράλληλα δεν εστάλη άλλη επιτυχημένη αλληλογραφία, κάτι που θα μείωνε το ποσοστό των αποτυχιών έναντι του συνόλου.

Πρόκειται δηλαδή για ένα από τα λεγόμενα false positives: έναν θετικό χαρακτηρισμό ως SPAM, αλλά λανθασμένο.

Σε αυτή την περίπτωση, θα αρκούσε να περιμένεις λίγη ώρα και να δοκιμάσεις να στείλεις το email σου ξανά, ελέγχοντας βεβαίως ότι δεν στέλνεις σε ανύπαρκτο παραλήπτη (οπότε και πάλι θα υπήρχε αποτυχία).
<h2Τελικά, τι πρέπει να κάνω αν λάβω κάποιο NDR;

Εάν, τώρα που έχεις διαβάσει αυτό το άρθρο, σου είναι σαφής η αιτία της αποτυχίας της αποστολής του email σου, τότε ήδη γνωρίζεις τι πρέπει να κάνεις (π.χ. να επαληθεύσεις την ορθότητα της διεύθυνσης του παραλήπτη).

Εάν έχεις οποιαδήποτε αμφιβολία για την αιτία αυτή, τότε θα πρέπει να ενημερώσεις τους διαχειριστές της αλληλογραφίας σου. Ειδικά στην περίπτωση που υποψιάζεσαι ότι λαμβάνεις NDRs επειδή κάποια συσκευή σου αποστέλλει SPAM, αυτό θα πρέπει να γίνει άμεσα, αν και σε αυτή την περίπτωση το πιθανότερο είναι ότι οι καταπληκτικοί διαχειριστές σου έχουν ήδη αντιληφθεί και χειρίζονται το θέμα, προνοώντας για την ασφάλεια του domain σου!

Όλα τα άρθρα του knowledge bαse >>