Συμβουλευτική διαδικτύου και κατασκευή ιστοσελίδων (web consulting)
Η κατασκευή ιστοσελίδων είναι μια διαδικασία που δεν είναι αποκλειστικά τεχνική. Πολλές ειδικότητες με διαφορετικές ικανότητες και δεξιότητες απαιτούνται έτσι ώστε οι τεχνολογίες του διαδικτύου να προσαρμοστούν κατάλληλα με σκοπό να βοηθήσουν τους γενικότερους εταιρικούς στόχους.
Πρώτα οι εταιρικοί στόχοι
Πριν από οποιαδήποτε απόφαση ή κίνηση υπάρχει η εταιρεία (η οντότητα, γενικότερα), της οποίας η ιστοσελίδα είναι υπό κατασκευή. Η εταιρεία αυτή πρέπει να έχει στόχους. Χωρίς συγκεκριμένους στόχους, οσοδήποτε συντηρητικούς ή φιλόδοξους, μια εταιρεία βαδίζει σε τοπίο θολό. Αυτό είναι κάτι που αντανακλάται σε κάθε δραστηριότητά της και, επομένως, στην ιστοσελίδα της.
Είναι καθήκον του κατασκευαστή της ιστοσελίδας να βοηθήσει μια εταιρεία να μετουσιώσει τους φυσικούς της στόχους σε “διαδικτυακούς στόχους”. Οφείλει να εκμαιεύσει τις ανάγκες της εταιρείας, συνήθως από τα τμήματα εκείνα που εμπλέκονται στο γενικότερο decision making (μάρκετινγκ, διοίκηση κλπ), να τις κατανοήσει, να τις επεξεργαστεί κατάλληλα ώστε, τελικά, να τις επιστρέψει ως συγκεκριμένες προτάσεις. Συχνά το τεχνολογικό background των ανθρώπων μιας εταιρείας δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό και τότε είναι ακόμη περισσότερο χρήσιμο να επιδείξει κανείς διορατικότητα και να εμβαθύνει στις ιδιαιτερότητές της.
Oι στόχοι αποτυπώνονται σε προτάσεις
Στο κομβικό αυτό σημείο βρίσκεται η πεμπτουσία αυτού που ονομάζουμε “συμβουλευτική διαδικτύου”. Η κατασκευή της ιστοσελίδας πρέπει να ξεκινήσει έχοντας ως θεμέλια τόσο την τεχνολογία, το μέσο (διαδίκτυο) και τις δυνατότητες που αυτά παρέχουν, όσο και τη γνώση των βαθύτερων εταιρικών στόχων. Το γεφύρωμα αυτών δύο, τεχνολογία/διαδίκτυο, από τη μια, και εταιρικοί στόχοι, από την άλλη, θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία του εγχειρήματος και είναι πρωτίστως ευθύνη του συμβούλου να καθοδηγήσει το συμβουλευόμενο.
“…Να τιθασεύσει τα εργαλεία και τις δυνατότητες που παρέχονται από τις τεχνολογίες του διαδικτύου, ώστε να συνθέσει λύσεις που εξυπηρετούν τις εταιρικές ανάγκες…”
Οι ανάγκες που έχουν καταγραφεί πρέπει να αποτυπωθούν σε συγκεκριμένες προτάσεις. Μια εταιρική ιστοσελίδα είναι ένα πολυποίκιλο εργαλείο. Αυτό πρέπει να γίνει ξεκάθαρο. Αποτελεί μεν την εικόνα της εταιρείας στο διαδίκτυο αλλά είναι και λειτουργικό της τμήμα. Είναι αναπόσπαστο κομμάτι του brand και, ταυτόχρονα, μπορεί να εξυπηρετεί εταιρικές διαδικασίες (όπως φόρμες επικοινωνίας, ηλεκτρονικές συναλλαγές, ηλεκτρονικές υπηρεσίες κοκ).
Οι προτάσεις γίνονται πραγματικότητα
Το επόμενο βήμα είναι η εφαρμογή και ανάπτυξη των προτάσεων που έχουν εγκριθεί. Η συμβουλευτική που προηγήθηκε παίρνει το δρόμο της υλοποίησης. Δημιουργούνται εικαστικά σχέδια που αποτυπώνουν γραφικά τις προτάσεις. Τα σχέδια υφίστανται επεξεργασία μέχρι να πάρουν το τελικό πράσινο φως και να προωθηθούν προς υλοποίηση.
Η διαδικασία της αξιολόγησης των προτάσεων είναι συνεχής και επεκτείνεται τόσο στη διάρκεια του σχεδιασμού όσο και της υλοποίησης του έργου. Η ίδια η υλοποίηση πραγματώνει τα όσα έχουν προταθεί και καταγραφεί. Είναι η φάση όπου οι στόχοι που έχουν τεθεί αρχίζουν να σχηματοποιούνται και τα αποτελέσματά τους να γίνονται σιγά-σιγά ορατά. Φυσικά, τα πλήρη αποτελέσματά τους θα συγκεντρωθούν κριθούν μετά την ολοκλήρωση και εκκίνηση του έργου.
Η συμβουλευτική διαδικτύου
“…Δεν παρουσιάζει έτοιμες λύσεις-πακέτα αλλά εμβαθύνει στους στόχους και τις ανάγκες της εταιρείας που αντιμετωπίζει…”
Πρέπει, επομένως, να είναι κανείς προσεκτικός όταν αναζητά συμβουλευτική διαδικτύου. Δεν έχει ανάγκη από κάποιον που θα του παρουσιάσει έτοιμες λύσεις αλλά από κάποιον που με διορατικότητα θα αναλύσει τις πραγματικές ανάγκες της εταιρείας του και θα εμβαθύνει στους στόχους που αυτή επιθυμεί να πετύχει. Η συμβουλευτική, γενικότερα, δεν πουλά λύσεις-πακέτα, αντιθέτως, αντιμετωπίζει την κάθε οντότητα ως μοναδική. Για να το καταφέρει αυτό είναι απαραίτητη τόσο η αναλυτική ικανότητα όσο και η καλή γνώση της τεχνολογίας που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί.
Το καθήκον του συμβούλου είναι να τιθασεύσει τα εργαλεία και τις δυνατότητες που παρέχονται από τις σημερινές τεχνολογίες του διαδικτύου, ώστε να συνθέσει λύσεις που εξυπηρετούν τις εταιρικές ανάγκες. Αποτελεί τη γέφυρα που συνδέει την εταιρεία, τη διοίκησή, τους ανθρώπους και τις διαδικασίες της με το διαδίκτυο. Το έργο του έχει πολλές παραμέτρους, που όλες όμως αποτελούν τμήματα της ίδιας ενιαίας προσπάθειας: να επιτευχθούν οι εταιρικοί στόχοι.